04 januari 2010

Sylvia


Betyg: 4 monument

En film om poeterna Sylvia Plath och Ted Hughes och deras äktenskap. En film om poesins nödvändighet och om det svåra i att leva tillsammans. En film om kärleken och döden. En film om hur viktigt det är att skriva poesi, och hur svårt det är. En gripande film. En sorglig film. En mycket vackert filmad film.

Se den och läs sedan Lady Lazarus Sylvia Plaths mest fantastiska dikt. Oerhörd - hon tog livets av sig innan den publicerades - naken, vacker, gräslig:

"Att dö
är en konst, som allting annat.
Jag gör det ovanligt bra."

1 kommentar:

  1. Det är obehagligt att se den, man vet ju redan från början hur illa det går. Både Gwyneth Paltrow och Daniel Craig, som spelar huvudrollerna är porträttlika, men lite tjusigare. Även de kalla och trista engelska hemmen paret bor i är lite för tjusiga på film. Men visst är det en bra film. Sylvias sista vinter är ruggigt kall och ensam. Och när hon planerar sitt självmord är hon just så otäckt planerande som jag inbillar mig att det kan vara. Jag undrar vem som skrivit manuset och om det i så fall bygger på Ted Hughes dikter om sitt och Sylvias liv som publicerades 1998, 35 år efter hennes död och några veckor innan han dog.

    Jag googlade lite efter det att vi sett filmen (och Jonas läste Sylvia Plaths dikter) och då kunde jag läsa att sonen Nicholas tog sitt liv i mars i år. Nu lever endast en medlem av den forna familjen Plath/Hughes, dottern Freida.

    SvaraRadera