28 januari 2010

Inglourious Basterds






Betyg: 5 monument


Fantastiskt skådespeleri från vissa håll, speciellt Christoph Waltz (bilden) som spelar Hans Landa, aka the Jew Hunter. Han är SS överste, och riktig ruggig. Men han spelar grymt bra.


Filmen kretsar kring denna Landa, som letar efter judar som gömt sig i Frankrike, filmen utspelar sig under andra världskriget när tyskarna har ockuperat Frankrike. Ett gäng amerikaner under namnet ”the Basterds” har infiltrerat Frankrike och försöker sätta skräck i tyskarna genom att brutalt mörda alla nazister de stöter på. De blir indragna i en plan (operation: KINO) där de ska försöka att spränga en bio i luften, under premiären av en ny propagandafilm. Alla viktiga nazi-ledare, inkl. Hitler, kommer att vara där. Vad de inte vet är att de två som äger biografen planerar att göra samma sak.


Trots det seriösa temat, filmen handlar om andra världskriget och ockupationen av Frankrike, och trots att det är oerhört våldsamt är det bästa med filmen att den är väldigt rolig. På ett sätt som kanske kan vara lite svårt att acceptera. Många tycker nog att man inte ska skoja med krig, och framförallt inte andra världskriget och nazismen, men jag menar att det är OK. För det är roligt. Nu ska ni inte tro att det är en komedi, för det är inte det jag menar. Men många av karaktärerna är väldigt stereotypa för det land, den sida, som de representerar. Det är även en del dubbelspel, allierade som ”klär ut sig” till tyskar, och då blir det stereotypa än mer påtagligt.


Så, trots att filmen är väldigt våldsam och lång, c:a 2 h och 30 min, så rekommenderar jag den varmt.

4 kommentarer:

  1. Fick plötsligt en känsla av att denna redan skrivits om här. Är det så?
    Om det är så ber jag om ursäkt, men jag gissar att det inte står samma sak som jag har skrivit.

    SvaraRadera
  2. Nej, du har inte skrivit om denna film tidigare. Är den ny eller gammal? Låter som en bra men också otäck film. Jag är osäker på om jag skulle vilja se den.

    SvaraRadera
  3. Visst är det så att "The Basterds" består av amerikanska judar och på så sätt också blir en sorts hämndfilm? Eller har jag förstått fel?

    SvaraRadera
  4. Den är ny, från 2009. Quentin Tarantinos senaste film. Och ja, "the Basterds" är amerikanska judar som hämnas. Och det är väldigt mycket en hämdfilm, som är rå och brutal. Men på något sätt är den också rolig. Svårt att beskriva. Men jag kan förstå att man vill avstå att se den.

    SvaraRadera