06 januari 2010

The imaginarium of doktor Parnassus

Betyg: 4 (eller 5) monument

Jag vet inte vad jag ska skriva. Det är en bra film, men hur bra och varför är den bra? En rolig film. En svårtolkad film. Vad handlar den om egentligen? En intressant och fin film, men handlar den om något som går att fånga? Handlar den om livet och drömmarna? Och vad är livet och drömmarna i så fall? Så många lager, både i filmens berättelse och i berättelserna om den här filmen. Att Heath Ledger dog under denna filminspelning är vi många som vet. Regissören och manusförfattaren Terry Gilliams lösning blir att låta tre andra skådespelare göra delar av de scener som återstod att spela in. Det blir till en metaberättelse i den fiktiva historien. Livets mening och dödens flätas ihop på ett både obehagligt och komiskt sätt.

Jag tycker mycket om den här filmen, men jag har svårt att beskriva varför. Kanske är det för att jag inte förstår den? Kanske tycker jag om den för att den absurda Monty Python-humorn inte är långt borta? Kanske är det för att en av min barndoms filmhjältar (Kapten von Trapp i Sound of music) är doktor Parnassus, dvs spelas av Christoffer Plummer? Kanske är det för att det är en film om livet och drömmarna? Kanske för att den är djupt existentiell och handlar om livet stora frågor? Våra livsval. Godhet och ondska. Meningen med livet. Verklighet och fantasi. De berättelser som blir våra liv. Jag vet faktiskt inte och det gör ingenting.

1 kommentar:

  1. Jag håller med om att det är en svårtolkad film. Men ändå mycket bra!

    SvaraRadera