31 januari 2010

Diarios de motocicleta





Betyg: 4 monument

The Motorcycle Diaries, som filmens engelska title lyder, handlar om Ernesto Che Guevara innan han blev ”Che”. Filmen är baserad på två böcker skrivna av Che Guevara och hans barndomsvän Alberto Granado, vilka är huvudpersoner i filmen. Handlingen kretsar kring deras genensamma resa genom Sydamerika; från Argentina till Venezuela. Under resan förändras Ernesto sin syn på världen, och filmens tagline; Before he changed the world the world changed him passer väldigt bra.


Första delen av filmen är ganska seg, men mittendelen är fantastiskt bra. Då träffar Ernesto och Alberto många från den indianska urbefolkningen, bönder som blivit av med sin jord och nu lever i fattigdom. Då börjar Ernesto förändra sin syn på världen, och syftet med deras resa blir också ett annat. De två vännerna hamnar sen på en koloni för spetälska personer, där de med betydligt trevligare metoder än alla andra hjälper till att bota de sjuka.


Jag har inte mycket koll på vem Che Guevara var, eller vad han gjorde och stod för. Därför var det roligt att se den här filmen, och jag är sugen på att se den ”nya” Che-filmerna från 2008.


1 kommentar:

  1. Aha. Jag trodde detta var den nya che-filmen, men det finns alltså en till. Jag blir också sugen på att se dessa filmer. Att titta på film är ett bra sätt att lära sig om historien. Du kanske skulle gilla chile-filmen Jonas och jag såg för några veckor sedan, "Svarta nejlikan" och som jag skrev om här på bloggen den 9:e januari. http://junofilm.blogspot.com/2010/01/svarta-nejlikan.html

    SvaraRadera