04 oktober 2009

Porco Rosso



4 monument

Att se Porco Rosso är som att göra en semesterresa till Adriatiska havet. Kameran zoomar in det blå vattnet. Gubbarna på den lokala baren känns autentiska. I den vackra trädgården prunkar blommorna. På nattklubben dricks det färglös sprit och puffröks cigarrer. Det är märkligt när en tecknad film ger så verkliga bilder. Som om man hade varit där, vid Adriatiska havet straxt innan andra världskriget, och upplevt inte bara det vackra landskapet utan också den gryende fascismen.

Hayao Miyazaki, som bl a har gjort Spirited away och Det levande slottet, lyckas blanda verklighet med saga. För det är mycket saga i den här filmen också, där huvudpersonen Marco av någon ej berättad anledning förvandlats till en gris. Men hellre en ren gris än en smutsig fascist. Och som i alla riktigt bra sagor finns här modiga och klipska hjältar och hjältinnor, kärlek, tvekamp och ond bråd död

6 kommentarer:

  1. Jag har inte sett någon av dessa. Vilken ska man börja med?

    SvaraRadera
  2. Det levande slottet, kanske. Men mina favoriter är Spirited away och Min granne Totoro. Ponyo, som går på bio just nu, är en "den lilla sjöjungfrun-historia". Den har jag inte sett, än. Jag är mycket förtjust i tecknad film. Kanske för att jag inte fick se så många, och det fanns inte så många heller, när jag var barn. Det är inte säkert du delar min vurm, men om du ska göra ett försök kan du gå på min rekommendation ovan.
    En annan sak som är bra med Hayao Miyazakis filmer är att det alltid är flickor/kvinnor som är huvudpersoner. Porco Rosso är ett undantag, men i den spelar den unga kvinnan och flygplanskonstruktören Fio en viktig roll.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle också rekommendera "Nausicaä", en märklig science fiction historia om miljöförstöring. Människor som lever nära naturen ställs mot en industrination. Även här spelar flyg en viktig roll, särskilt hjältinnans glidflygplan.

    SvaraRadera
  4. Alla Miyazakis filmer är fantastiska!
    jag tyckte själv att Porco Rosso var konstig när jag såg den, men har så här i efterhand förstått att den är mycket bra.

    Princess Mononoke vill jag också varmt rekomendera.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tips! Jag har inte riktigt fattat om det är animerat alltihop?

    SvaraRadera
  6. Ja, alla är animerade.

    SvaraRadera