21 oktober 2009

Recipes for disaster

Betyg: 3 monument

Den här korta dokumentärfilmen handlar om en finsk/engelsk familj i Finland som under ett års tid bantar sina koldioxidutsläpp, för att leva mera klimatsmart. Det är pappan i familjen som kommer med idén och hans fru är allt annat än nöjd. Men som hon säger; "Jag går med på det för att jag älskar dig". Ganska fint.

(Jag utgår ifrån att alla som läser ser kopplingen mellan att minska sina CO2 (koldioxid)-utsläpp och att vara klimatsmart, så jag förklara inte hur det hänger ihop. Igentligen är det ju inte så enkelt...)

De har två söner (9 och 5 år kanske) som tycker det är rätt konstigt, men klarar det bra och tjatar till och med på deras pappa när han gör fel.

Efter ett år har de lyckats att skära ner sina koldioxidutsläpp med 52 %, något som de uppnått genom att;
Sluta köpa saker som är gjorda av plast, eller inbundna i plast
Sluta använda bilen, och åka buss istället
Byta elbolag till ett som använder förnyelsebar el
Göra egen tandkräm, hårgelé mm.
Åka tåg till Italien på semester, istället för att flyga.
mm

Det är tufft, det är jobbigt men också rätt kul (för familjen alltså). Och mamman kommer i slutet fram till att det inte varit så farligt. Dessutom har de, bl.a. genom att åka buss hela tiden istället för att ta bilen, fått mycket mera tid med sina söner.

Filmen är väldigt fin och en riktig Feel-Good-känsla finns, vilket är ovanligt då det är en dokumentär som handlar om klimatförändringar och global uppvärming. Det är ett spännande budskap, att det faktiskt går att minska sina koldioxidutsläpp med 50 %, och ändå leva ett bra liv.

5 kommentarer:

  1. Aha, en film med ett budskap. Den låter spännande, tycker jag. Bra att du skriver om den för jag har inte hört talas om den.

    SvaraRadera
  2. den är väldigt lite och inte många har hört talas om den. Jag försökte googla på den men hittade den inte. Letade iofs inte speciellt länge.

    Så du är inte ensam om att inte ha hört talas om den.

    SvaraRadera
  3. Men jag hittade den när jag sökte, så den finns... Är det en film som går att få tag i?

    SvaraRadera
  4. jag hittar den också...letade nog lite dåligt...Jag fick den av en klasskompis, på USB, så jag har den på min extrena hårddisk. Så du kan få den digitalt av mig någon gång.

    SvaraRadera