11 oktober 2009

Blue Velvet

Betyg 3 monument

Rödhaken är viktig för David Lynch, rödhaken och en trädgårdsslang. (Just rödhaken återkommer i ingressen till "Twin Peaks" om jag inte misstar mig. )Trädgårdsslangen inleder filmen och rödhaken avslutar den. Däremellan ryms sex, död, våld och bilåkande i amerikansk småstad.

Det är märligt att se en kultförklarad film så många år efter att den gjordes. Jag såg den aldrig när den kom, hade tänkt det, men drog mig för det då jag förstod att den var obehaglig. Nu är den fortfarande obehaglig, men också så tidstypisk att den blir komisk. Då tänker jag på de fantastiska åttiotalsfrisyrerna. De har inte åldrats med värdighet! Men här finns ändå drag av "Twin Peaks", dock inte fullt så mystiskt, och utan de skruvade karaktärerna. Kanske är det småstadens tätt åtdragna snara kring personerna som är gemensam - en sorts baksidesrelief av den amerikanska drömmen. Trångt, otäckt och hotfullt på något sätt...

1 kommentar:

  1. Inte bara rödhaken är gemensam mellan denna David Lynch-film och hans kultförklarade TV-serie som kom några år senare. Det är ju också så att "agent Cooper" från Twin Peaks spelar den manliga huvudrollen i Blue Velvet.

    SvaraRadera