18 oktober 2009

Robin Hood

Betyg: 5 Monument

En riktig klassiker är ju Disneys Robin Hood, eller hur. Idag såg jag den för första gången på engelska, och insåg hur grymt bra den är!

Favoritscenen är när Lady Kluck slåss mot vakterna efter att Robin har vunnit bågskyttetävlingen, men sen blivit avslöjad. Musiken är helt hysterisk och det är filmat som under en match i amerikansk fotboll eller rugby. Lady Kluck mot alla stora noshörningsvakter. Och hon klår dom lätt!

Det var även kul att höra alla sånger på engelska, och jag tror faktiskt att det var mycket länge sedan jag såg hela filmen. Den biten som visas på julafton har jag sett en massa gånge men det är ju så mycket mer.

Bäst av allt är ändå början, när alla huvudkaraktärer pressenteras, och animationerna medans förtexterna är igång är fantastiska. Allt till en free-stylande (scat-ande kanske är bättre) Allan i Dalen.

Jag måste nog se om några andra Disney-klassiker snart.

9 kommentarer:

  1. blev lite förvånad när det redan fanns en tag (etikett) som var "Robin Hood", men så kom jag på; Det är ju temat till Yamakasi, den första filmen jag recenserade. Då skapade jag den etiketten, och nu fick jag användning av den igen!

    SvaraRadera
  2. Hur kommer det sig att du sag Robin Hood just nu?

    SvaraRadera
  3. Det var en av tjejerna i korridoren som hade tagit med den hit, när hon varit hemma i Irland.

    Och vi ville kolla på film, det är en trevlig söndagskvällssyssla

    SvaraRadera
  4. Visst ar det. Mer filmer pa sondagarna!

    SvaraRadera
  5. Rolig grej med snutten som visas (visades?) på julafton:

    När de sticker från slottet med vagnen skricker broder tuck: "Mot sheerwoodskogen"

    Men det står:"Kör mot skogen" i textremsan.

    SvaraRadera
  6. haha :)

    Den där kommentaren är typiskt Julafton för mig, och det var svårt att se den "in english" så att säga.

    Tycker att en hel del var bättre med svenska röster, t.ex. när Sheriffen blir skitarg på en av gamarna som råkar skjuta en pil när de vaktar fängelset (det är också med på julafton). I den svenska verisionen skriker han och är riktigt arg, vilket inte alls framgår på samma sätt på engelska.

    SvaraRadera
  7. ... och hur låter då "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen" i original, kan man ju som teolog inte låta bli att fråga.

    SvaraRadera
  8. jo,jag tänkte på den också. Kommer inte ihåg, men jag ska kolla upp det!

    SvaraRadera
  9. Praise the Lord and pass the tax rebate!


    Jag gissar att det är den repliken. Hittade "manuset" till filmen på Internet. Fantastisk plats det där Internet, ni borde testa det...

    SvaraRadera