03 september 2009

The Dish


Betyg: 4 monument

Mitt i en fårhage någonstans långt bort i Australien står en enorm parabol. Genom denna parabol sändes bilderna av den första månlandningen ut till hela världen. The Dish är filmen om de fyra ganska udda forskare som gjorde detta möjligt - OCH om samhället som födde och stödde dem. Mycket udda, mycket nördigt, mycket bra!

Här finns skolorkesterns som spelar helt fel melodi för Amerikas ambassadör, en fantastisk borgmästarhustru som med stor kärlek avlossar sylvassa kommentarer, barn som begriper mer än sina föräldrar om rymdteknik, fullkomligt obegriplig teknisk dialog, en storm som nära nog ödelägger alla drömmar, Twin Peakskänsla och mycket värme.

Själva månlandningen är kanske inte så viktigt, det handlar mer om relationer. Borgmästaren och hans hustru, dottern och hennes friare, de australiska forskarna och NASAs amerikanske representant, borgmästaren och premiärministern, dörrvakten och Neil Armstrong....

3 kommentarer:

  1. Ja, det var en betydligt bättre film än jag trodde. Jag tycker om den av nostalgiska skäl eftersom jag har en tydlig känsla av händelsen 1969 - "första människan på månen". Men jag gillar också att den på ett mycket illustrativt sätt beskriver svårigheten att få en arbetsgrupp att fungera och chefsrollen. Spännande att tänka sig denna film som utgångspunkt för samtal på en ledarskapsutbildning.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni ser så mycket spännande filmer.

    SvaraRadera
  3. Det är ju för att du övertalade oss att hyra filmer via lovefilm.se en gång för flera år sen när vi bodde tillsammans på Tegelängsvägen.
    Tack för det, Martin!

    SvaraRadera