26 september 2009

Car Wash

Betyg: 5 monument

Car Wash - en film om hur man tvättar bilar och sånt. Behöver man säga mer. Egentligen inte.

Car Wash handlar om just det, en biltvätt, de som jobbar där och de som kommer dit och tvättar sina bilar. Allt inramat med fantastisk musik från 70-talets Los Angeles, California. Handlingen finns egentligen inte, eller rättare sagt, den är så oerhört spridd då man får följa i princip alla karaktärer som jobbar och kommer till biltvätten under en dag. Mycket är väldigt roligt, det mesta är väldigt bra, och en del är lite svårt, obehagligt och sorgligt. Som livet ungerfär...

Bäst är när Lindy (en transvestit) säger till Duane att; "Honey, I'm more man than you'll ever be and more woman than you'll ever get."
Och när Duane förklarar; "My name is Abdullah Mohamed Akbar, alright"

Det här är min första 5:a, tror jag, och det är den här filmen absolut värd!

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Jag tänkte på just "Carwash" häromdagen, när jag funderade på om det fanns någon film som var värd fem monument. Men det var länge sedan jag såg den nu. Det jag minns var stämningen och musiken och alla människor som hängde runt tvätten. En sorts lysande vardaglighet.

    SvaraRadera
  2. Låter som ett bra tips att hala fram när det behövs lite lagom liv omkring en och man inte själv orkar stå för det. Fredag eftermiddag typ. Ser fram emot en sån! Fast det kräver ju sin planering numera när videobutiken i Arlöv har lagt ner...

    SvaraRadera