07 september 2009

Butch Cassidy and the Sundance Kid

Betyg: 3 monumnet


Butch Cassidy och Sundance Kid är ett radarpar i den amerikanska western. De rånar tåg och banker på löpande band, tills de blir överrumplade av sheriffen och hans män. Nu väntar en lång jakt genom de vackra landskapen i "the Wild West". Kommentaren "who are those guys" sägs mer en en gång av dem båda, när de undrar varför deras fiender aldrig ger upp med att sluta följa efter dem.

Tillslut kommer de på att de kan fly till Bolivia, och tar med sig deras gemensamma (!? ja, det är skumt men de har samma flickvän, som verkar tycka det är helt ok...) flickvän och drar. I Bolivia upptäcker de att det är svårt att råna banker utan att kunna spanska. Då blir plötsligt allt fjantigt och töntigt. Vilket förstör lite.

Den här filmen sägs vara "en av de mest populära westernfilmer som någonsin gjorts", och visst är den bra, men inte så bra. Jag kommer ihåg att jag såg den för länge sen, och såg om den i helgen. Blev lite besviken, trodde den skulle vara bättre.

Jag gillar visserligen dessa två karaktärer och deras relation till varandra, samt ett roligt inslag när en man introducerar sin fantastiska uppfinning; cykeln! Annars är det mest bara western. Och just det; dialogen med en mycket stolt kassaskåpsvakt ombord på ett tåg som de rånar två dagar i rad, är väldigt underhållande.

5 kommentarer:

  1. Jag tror aldrig jag kommer att se den här filmen, men det gör inget för nu vet jag ändå en hel del om den. Kul att läsa det du skriver.
    Men, är inte western alltid western??

    SvaraRadera
  2. När jag var i 12-13-årsåldern minns jag att jag och min kompis Jakob var mycket fascinerade av dessa båda herrar. kan det vara så att filmen gick på bio då...? Jag såg den inte - gick nästan aldrig på bio som barn - förrän långt senare.

    SvaraRadera
  3. Jag ska nog se alla mina westernfilmer snart (det är inte så många). Hoppas ni står ut med lite westernrensessioner här på bloggen :P)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med. Boliviadelen blir plötsligt som Magnus, Brasse och Eva, fast med pistoler. Och scenen med cykeln är som hämtad från en svensk 70-tals film. Märklig western, men rätt ok.

    SvaraRadera