26 september 2009

The Man from Earth

Betyg: 3 monument

Äntligen har jag sett den! Filmen som min kusin berättade om för många månader sedan, under en av de många middagarna med "berätta om dina bästa filmtips"- konversationerna. Redan då blev jag sugen på att se den, och har haft höga förväntningar. Dock blev jag lite besviken. Storyn till filmen är mycket bra och många intressanta tankar förs fram, men resultatet blir rätt mediokert. Ganska tråkigt, helt enkelt.

Filmen handlar om professor John Oldman som hastigt beslutar sig att lämna sitt universitet efter 10 år som professor, utan att förklara varför. När han bjuder hem sina vänner och kollegor för ett sista farväl, märker de tydligt att det är något konstigt på gång. När vännerna tjatat tillräckligt lägger Oldman fram en teori; Tänk er om en förhistorisk människa från 14 000 år sedan var odödlig och lever idag. Hur skulle det fungera, och vem skulle denna människa vara?

Hans vänner, som alla är lärare på uiniverisetet inom olika områden, förkalrar att detta inte är möjligt. Plötsligt säger Oldman att han är denna odödliga "grottmänniska", 14 000 år gammal.

Resten av filmen handlar om hur Oldmans vänner försöker motbevisa honom, utan att lyckas speceillt bra, samt om problemen med att vara odlödlig. Först tror de att han bara driver med honom och blir mest lite irriterade. Men när de börjar diskutera religion och bibeln blir stämmningen plöttlsigt riktigt hotfull. Kan Oldman ha svar på ifall det som står i bibeln är sant? Eller är han bara en bluff, som är påläst i historieböckerna?

Som sagt, en film med en väldigt bra handling, som kunde bli så mycket bättre med en annan inraming.

5 kommentarer:

  1. Den här filmen påminner mig väldigt mycket om en film som heter "The Last Supper" (1995). Den är också en prat-film, och behandlar svåra frågor, precis som "the Man from Earth".
    Det var ett tag jag såg den, så jag måste nog se om den innan jag skriver en recension här på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Jag minns den där middagen när din kusin rekommenderade den här filmen.

    SvaraRadera
  3. Kul att du sett den! Minns också middagen med kusinen. Intressant att det blir hotfullt när de kommer in på religion och Bibelns sanningar. Tänk om den stora översvämningen som bara Noa och hans båt överlevde aldrig har skett? Tänk om Edens lustgård är ett påhitt?
    Som om det på allvar skulle skada vår gudsrelation...

    SvaraRadera
  4. Intressant att du skriver gudsrelation och inte Gudsrelation?!?

    SvaraRadera
  5. Det kanske man kan tolka på olika sätt. jag brukar försöka att använda gement g när det handlar om sammansättningar och versalt G när det enbart rör sig om begreppet Gud. Jag betraktar nog Gud som ett egennamn då, dvs den som man har en relation till.

    SvaraRadera