11 december 2009

In the Loop

Betyg: 5 monument

En ny 5:a! Anledningen denna gång är inte bara att det är en mycket bra film utan också att den passade så bra just när jag såg den. Var på spontanbio med en kompis igår och valde att se denna film som handlar om en brittisk politiker som råkar uttala sig i frågan om ett ev. krig i mellanöstern. På grund av detta uttalande blir han skickad till Washington för att "medla", och blir en nyckelperson för både förespråkarna och motståndaran till kriget.

Vi får följa med bakom kulisserna i det politiska systemet i både England och USA, vilka skiljer sig märkbart. Det är mycket underhållande, intressant och spännande att se hur det slutar. Det finns också en intressant aspekt som gäller alla unga människor som jobbar inom politiken. Framförallt i USA är många mycket unga, vilket engelsmännen inte direkt gillar. Men jag gillar det. Filmen är visserligen inte baserat på någon verklig händelse, men att se en massa unga människor som är mer än bara medhjälpare och sekreterare gör mig peppad på att det faktiskt går att påverka även om man är ung. Kanske en karriär inom något politiskt departement (helst miljöfrågor) skulle vara möjligt även för mig. Jag vet inte riktigt om jag vill det, men att möjligheten finns känns mycket bra.

PS: det finns en TV-serie som heter The Thick of it med samma skådisar som ska vara minst lika bra!

1 kommentar:

  1. Verkar vara en bra film. Tack för tipset!
    Och kul att du "läser in" dig själv i filmerna du skriver om. God kultur ska liksom ha den rollen, tycker jag, att den inverkar på det egna livet. Det är bra att tänka på sig själv som någon som kan påverka och förändra, och att kunna se sig själv i den rollen. Inom politiken är ju möjligheten att påverka extra stor, men det kanske vi inte så ofta tänker på.

    SvaraRadera