21 december 2009

Avatar

Betyg: 5 Monument
En fantastisk bio-film. Oerhört vacker; maffig och magnifik underhållning. Kommer nog att bli en klassiker, och jag har hört att det är en av de dyraste filmer som gjorts. För övrigt är det samma regissör som gjorde Titanic, och han har inte regisserat något annat sen dess.

Så, till handlingen då jag hört att mina recensioner handlar för lite om vad filmerna handlar om. Avatar utspelar sig i framtiden på en planet som heter Pandora. Människorna är där och utvinner en metall som är oerhört värdefull, samtidigt som de försöker komma överens med lokalbefolkningen, en humanoid ras kallad Na´vi. Huvudpersonen är en förlamad marinkårssoldat som blir delaktig i ett projekt som går ut på att genom diplomati komma överens med Na'vi. Detta görs genom att man har "klonat" fram Avatarer, en mix mellan människor och Na'vi, som styrs av människor som på något sätt mentalt tar över dessa kroppar.

Huvudpersonen lyckas bli accepterad hos en Na'vi-stamm och får i uppdrag att lära sig alla deras seder och traditioner. Allt för att försöka övertala dem att flytta då de bor precis över den största fyndigheten av den ovärderliga metallen, och som chefen för gruvbrytningen säger; "Det ser inte bra ut att döda och driva bort lokalbefolkningen, men aktieägarna tycker att det är värre med en dålig kvartalsrapport." Alltså; de ekonomiska intressena går före och de vill helst undvika att kriga med Na'vi, men ser det egetligen inte som ett problem.

Handlingen kan kopplas mycket till exploateringen av regnskogen, och hur de industrialiserade länderna utnyttjar de fattiga ländernas resurser. Det är ett intressant budskap. Vad som också är intressant är att huvudpersonen, genom sin avatarkropp, blir en Na'vi, och ställer sig på "deras" sida. I slutet får han frågan; "Hur känns det att förråda sin egen ras?" Detta är en mycket intressant fråga, och den korta repliken gjorde att filmen fick en helt annan innebörd för mig. Huvudpersonen är ju människa, men genom hela filmen tycker man att människorna är onda och Na'vi är goda. Och han vill ju vara en Na'vi, och leder dem i kriget mot människorna. Men han är ju bara en Na'vi "på låtsas", så han förråder ju människorna och på då även sig själv. Eller...?

Hur som helst är det bra jullovsunderhållning, 2 h och 40 min av fantastiska miljöer, varleser och hemsk exploatering av naturen. Enjoy!

5 kommentarer:

  1. Verkar vara en film som passar din far. Och mig också, kanske. Men hur kommer det sig att den "bara" får 4 monument? Det låter som en femma när du skriver om den.
    /m

    SvaraRadera
  2. Bra fråga, och jag har inget svar. Så jag har ändrat till en 5:a. Det var en fantastisk filmupplevelse, därför 5. Men att det "bara" var 4 först är för att jag har sett så himla många fler filmer som varit bättre. Men detta är torts allt en väldigt bra film. Så en 5:a blir det!

    SvaraRadera
  3. Kul att du ändrade betyget! Nu ska jag definitivt se Avatar.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag sett den! Tyvärr inte i 3D, och det kanske var synd. Men jag tyckte det var för mycket krig. Alldeles för mycket krig. Skulle nog inte ge den mer än en 3:a, trots fantastiska miljöer och varelser.

    SvaraRadera
  5. Spännande med en funktionsnedsatt huvudperson, det är ovanligt. Man kan fundera på vad det gör med hjälterollen och på vilket sätt det påverkar andra personer som är rullstolsburna.

    Filmen är på många sätt lik "Laputa - slottet i himlen", samma flygande berg, samma lianer att klätra i över bråddjupen, men framförallt samma tydliga uppmaning: maskinerna ska dö! Jag föredrar nog Miyazaki, för han blandar inte in så mycket filmklichéer; goda, naiva urinnnevånare, sköna infödingsprinsessor, alltigenom onda män med makt...

    Ändå är "Avatar" en fantastisk film med tanke på miljöerna, växterna, djurlivet. En värld jag vill se mer av....

    SvaraRadera