21 mars 2010

The Sting

Betyg: 5 monument

Om ni inte har sett den, SE DEN! Och har ni sett den så SE DEN IGEN! Det blir inte mycket bättre än såhär.





The Sting (Blåsningen på svenska) är en av världens bästa filmer! Den fick 7 Oscar och är en fantastisk historia om bedrägeri och dubbelspel. Robert Redford och Paul Newman är huvudpersonerna och spelar oerhört bra. Och förväxlingarna och planerna är fantastiska, så mycket svänger att jag kunde se om den idag (såg den senast för knappt ett år sen) och ändå bli överraskad hur den slutar. Ingenting är vad det verkar vara, och ingen är den som de utger sig för att vara. Och så handlar det mycket om manlig vänskap, då skälva ”blåsningen” som sker i filmen görs i heder (och hämndlystnad) av en vän till de båda huvudpersonerna.


2 kommentarer:

  1. Jag tror aldrig att jag sett filmen, däremot kan jag nynna ledmotivet. Det var en slagdänga som hängde i flera år under början av 1970-talet, när filmen kom.
    Har du den? Kan jag låna?

    SvaraRadera
  2. Jag har den, du får låna. Försöker komma förbi i veckan och hämta mina grejjer, så kan jag lämna den då. När vet jag inte riktigt, har en rätt fullspäckad vecka.

    SvaraRadera