09 mars 2010

9












Betyg: 4 Monument

De jag lånade filmen av sa att den var väldigt snygg men inte så bra. Och att jag antagligen skulle gilla den. Och jag håller helt med på alla plan. Den är sjukt snyggt animerad. Fantastiska miljöer, och detaljer. Men storyn är rätt kass, framförallt så saknas det en massa. Det finns ingen röd tråd, utan det är mest en massa snygga scener som är ihopklippta på ett sätt som gör att storyn "haltar" fram. Trots detta gillar jag den oerhört mycket. Främst av 3 anledningar; den är rysligt snyggt animerad, den utspelar sig i en postapokalyptisk värld (vilket jag är rätt såld på) och den är grym och obehaglig fast dockorna som det handlar om är väldigt små och söta. Vad jag menar är att den ser ut att vara en barnfilm, då den är tecknad och handlar om trasdockor, när det i själva verket är en thriller där de onda maskinerna är riktigt otäcka och där dockorna en efter en blir ”uppslukade” av onskan.

En stort plus var bonusmaterialet på DVDn, där jag såg kortfilmen som gjordes fyra år innan och som är filmen bygger på. Den var bättre än själva filmen, som så ofta när det handlar om animeringar i den här stilen. De är bättre som kortfilmer, typ 7 min.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den, men ändå håller med om vår kritik. Fast bonusmaterialet missade vi.

    SvaraRadera
  2. En kommentar till:
    Se där vilken fin samling av post-apokalyptiska filmer det finns på Juno film nu.

    SvaraRadera