18 november 2010

The Big Lebowski


Betyg: 4 monument

Egentligen handlar det nog om identitet och rätten att få vara annorlunda och rätten att få göra misstag. Varje person i filmen är annorlunda, udda, inte som vi... och de gör alla mer eller mindre ödesdigra misstag, vissa gör det oftare än de andra. Ändå går livet vidare, bowlingturneringarna pågår, sabbat ska firas, hundar ska tas hand om, mattor ska ersättas... Kanske handlar det ännu mer om förlåtelse, om att ständigt handla fel och ändå vara värd en omfamning i slutscenen.

Bäst är annars det språkliga; alla fantastiska efternamn: Sobchak, Kerabatsos, Lebowski, Kunkel och det bästa av alla Knuetson(!) och när de tyska nihilisterna beställer pannkaka med lingonsylt!

3 kommentarer:

  1. En film med många roliga scener. Och det är skönt att få hatgilla nån så mycket som man hatgillar The Dude. Huvva, vilken otäck karl... som ändå väcker sympatier. Jag trodde verkligen inte att jag skulle skratta så mycket som jag gjorde.

    SvaraRadera
  2. Detta är en av mina absoluta favoritfilmer!
    Grymt rolig, och bra. Och förstår vad du menar med att man hatgillar the Dude, även om jag kanske inte tycker att han är speciellt otäck.

    SvaraRadera
  3. Jag menar nog inte otäck i bemärkelsen någon jag är rädd för, utan snarare en ganska äcklig karl som jag känner avsmak inför. Tänk bara på när han dricker sina White Russian och får mjölk i både skägg och mustasch eller de svettiga t-tröjorna och säckiga brallorna. Och när han plockar upp solglasögonen ur toaletten och sätter dem på sig direkt...
    /marie

    SvaraRadera