01 november 2009

Gladiator








Betyg: 4 Monument
Jag såg Gladiator i korridoren med mina grannar för nån vecka sen. Det är en riktigt klassiker, 5 Oscars har den vunnit, och självklart som alla bra filmer så handlar den delvis om manlig vänskap.

Storyn är kortfattat att Maximus, en mycket duktig general i den romerska armen, önskar inget hellre än att få åka hem till sin familj. Tyvärr så vill den romerska kejsaren Marcus Aurelius att Maxumus ska bli hans efterträdare till tornen och se till att Senaten i Rom får tillbaka makten. Detta ogillas självklart av Commodus, son till Marcus Aurelius, som hellre själv sitter på tronen än ser Maximus där.

Commodus, blind av anundsjuka, mördar sin far och tar Maximus till fånga för att avrätta honom. Maximus lyckas fly, men är skadad och kollapsar tillslut av utmattning. Han blir då upphittad av en slavhandlare som säljer honom till en man som har en gladiatorskola. Eftersom Maximus har ett långt förflutet inom den romerska armen, klarar han sig väl som gladiator och blir mycket popular bland publiken, vilka kallar honom för "the Spanjor".

Maxumus vill hämnas på Commodus, och när han tillslut kommer till Rom och ska visas upp på självast Coloseum, korsas deras vägar igen. OK, kanske inte så kortfattade beskrivning av handlingen men, men.

Vi märket också att musiken var läskigt lik den från Pirates of the Caribbean, och förväntade oss att se Jack Sparrow komma svingandes får en mast eller liknande. Självklart så är det samma filmmusikkompositör; Hans Zimmer.

Och så till den manliga vänskapen. Den finns dels mellan Maximus och Marcus Aurelius, men också mellan Maximus och en av hans betjänter, som har en viktigt, om än liten, roll i filmen. Och så självkalart mellan gladiatorerna, där det speciellt är en afrikansk man vid namn Juba som är hans närmaste vän.

3 kommentarer:

  1. En kul grej; jag visste, innan jag såg filmen, att det finns en scen där en man går förbi i sneakers och jeans, vilket inte riktigt passar in i en film om Romarriket.
    Jag berättade det för mina vänner, i början och vi satt alla och letade, men hittade inget. Sen glömde vi bort det, men jag kom på det efter en stund och sa att vi nog missat det. Precis då så dök jeansen upp!

    SvaraRadera
  2. Menar du inte "manlig vänskap"? Men det är klart gränsen mellan kärlek och vänskap är väl svår att dra.

    Jag har också läst om mannen i sneakers, så de finns med på riktigt! Jag trodde det enbart var en skröna...

    SvaraRadera
  3. jo, jag menar manlig vänskap. jag skrev fel. var nog trött. Nu har jag ändrat det

    SvaraRadera