Precis som Vicky Cristina Barcelona mer än något annat är en reklamfilm för Barcelona och Katalonien undrar jag om syftet med Genova är att locka tursiter till just Genova och Ligurien. I så fall är det en lyckad film, för nog blir jag lockad att åka dit efter att ha sett alla kameraglidningar över den gamla staden och det vackra landskapet. Men det är lite för många filmsekvenser som utspelar sig i irrande gränder. Kanske för att det är en utmärkt plats för den döda modern att visa sig på. Hon kan skymta fram i grändernas skugga för att snabbt försvinna igen när man viker runt hörnet. Precis som det kan vara med de människor vi nyligen mist. Vi tror att vi ser dem om och om igen.
I Genova "flyr" Joe (Colin Firth) till en lärartjänst i Italien efter det att hans hustru omkommit i en bilolycka. Hans båda döttrar, 16-åriga Kelly och 11-åriga Mary, blir tvungna att följa med. De försöker anpassa sig till det nya livet på olika sätt. Men moderns död finns förstås där hela tiden, precis som bilden av henne som dyker upp överallt i gränderna. Kanske är det en bra skildring av hur svårt det är att prata om det som hänt, när det allra värsta har hänt. Joes oförmåga är i alla fall påfallande tydligt skildrad. Bäst tycker jag om Mary och hennes försök att hantera livet utan sin mamma. Jag är imponerad av den unga skådespelaren Perla Hayne-Jardines talang. Verkligen. Om man ska se filmen är det för hennes skull!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar