13 januari 2019

Den stora kapplöpningen jorden runt

Betyg: 4 monument

Så utomordentligt fånigt, men också väldigt roligt. Allt går att driva med: kvinnofrågan, sexuell frigörelse, teknik, ingenjörskonsten, manliga hjältar och europeiska kungahus. Så mycket manschauvinism, men bakom det en feministsk grundton. Så reaktionärt, samtidigt så mycket drift med reaktionen. Tja, vad ska jag säga. Mitt tioåriga jag hade inte helt fel. Det är en underbar film; saloonslagsmålet, fäktscenen, tårtkriget - allt var precis om jag minns det, fast det var femtio år sedan. Ett åldrande med bibehållen ungdomlighet, det trodde jag aldrig!

Grundhandlingen är ett bilrace från New York till Paris år 1908 via Sibirien. Därutöver händer allt möjligt. Enfaldiga skurkar, ädla hjältar, isbjörnar, champagne och en grusad förhoppning om liturgins långsamhet. Till detta fantastisk 60-tals-filmmusik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar