08 juni 2010

Robin Hood (2010)







Betyg: 5 monument


Trots mina vänners ganska svala kommentarer om den nya Robin Hood-filmen var jag väldigt sugen på att se den, insåg jag när jag väl satt mig i biosalongen. Och oj vad bra det var!

Det jag hört, från mina smått besvikna vänner, är att den är för mycket Gladiator. Och det stämmer väl, men Gladiator är ju inte en dålig film. Robin Hood är lik, främst p.g.a. samma skådis i huvudrollen, och att det är mycket slagsmål. Men Robin Hood (filmen) har mycket mera värme och humor, vilket passar väl in i det annars våldsamma 1200-tal som filmen utspelar sig i. Det är även en annorlunda Robin Hood-story, med väldigt lite "springa i skogen" och mera fokus på det större politiska spel som kretsar kring England-Frankrike relationen, Richards och Johns relation samt att förråda, förrådas och bli utsvulten av sitt eget land (eller snarare kung).

En minnesvärd scen är när Robin Hood (Robin Longstride heter han i filmen) frågar Marion ifall hennes make var "A good knight?".
Hon svarar "It was short, but sweet?
och Robin säger "No, I meant: he was a good knight?
Väldigt roligt i sammanhanget, och beskriver väl den lätt tryckta relationen som Robin Longstride och Marion har.

1 kommentar:

  1. En annan pärla är när Broder Tuck som klok pastoralteolog föreslår att de ska så det stulna utsädet på natten när ingen ser, för när det sedan gror kan de hävda ett det är ett mirakel - och biskopen av York (som de stulit utsädet från)kan inte förneka ett mirakel.

    SvaraRadera