24 februari 2010

District 9

Betyg: 2 Monument

Jag hade höga förväntningar på den här filmen, som den inte levde upp till. Början är jätteintressant, med utomjordingar i getton i Johannesburg. Sättet de blir behandlade av oss människor är horribelt att se, och väldigt tankegivande. Det är bitvis riktigt obehagligt.

Men sen händer något. Filmen övergår till en ren actonfilm med en massa explosioner och splattereffekter. När jag en gång spelade Rappakalja med några vänner skrev en av dem samma sak varje gång det var en filmtitel där handlingen skulle förklaras; "...och allt slutar i en orgie av blod och hjärnsubstans". Den här filmen passar verkligen in väl på det!

6 kommentarer:

  1. Usch, det låter verkligen obehagligt. Hoppas du snart får se en bättre film.

    SvaraRadera
  2. Finns det någon poäng att den utspelas i Syd Afrika? Eller handlar det om en sorts utjämning - dvs de flesta filmer som visas i västvärlden utspelar sig i västvärlden, så varför inte Syd Afrika för en gångs skull...?

    SvaraRadera
  3. Det handlar väldigt mycket om Apartheid, utomjordingarna behandlas som "svarta" av människorna. Det är den biten som är filmens behållning.

    SvaraRadera
  4. Tittade på kategorierna du lagt till för denna film och fann feel-bad. Det står 2-3 just nu, mellan feel-bad och feel-good.

    SvaraRadera
  5. Jag valde Feel-bad för att jag satt och just "mådde dåligt" under stora delar av början av filmen. Det var den biten som var bra, så feel-bad-kategoriseringen har inte med att det var en dålig film att göra, utan att det var ett budskap som gjorde att man kände sig obekväm. Någon stans tycker jag att det är häftigt att en film kan beröra så, även om det är ganska jobbiga känslor man får.

    SvaraRadera
  6. Jag tänker på feel-bad som en kategori för just hur man känner sig när man ser filmen, som du beskriver. Det är märkligt att filmer som borde vara feel-bad, som Precious som jag såg häromveckan, inte alltid är det. Preciuos är en tragisk film och den har knappast något lyckligt slut, men när man sett den mår ändå inte dåligt. Det är också skickligt gjort.

    SvaraRadera