18 augusti 2010

Up

Betyg: 4 monument

Det är inte så många filmer som har en huvudperson som är pensionär. Och väldigt få som har det som också är animerade. I Up följer vi Mr. Fredricksen på en minst sagt äventyrlig resa. En resa han tillägnar sin bortgångna fru. Utan att veta om det får han med sig Russell, en pojkscout vars sista uppdrag som juniorscout är att hjälpa en gammal människa med någonting. Han hade tänkt sig nått i stil med att hjälpa någon över gatan, men riktigt så blir det inte.

Detta omaka par flyger iväg i en egenkonstruerad farkost och möte både vänner och mindre snälla personer. Filmens höjdpunkt är en fight-scen mellan Mr. Fredricksen och en annan gammal gubbe, där de båda för ryggskott, samtidigt, och står mitt emot varandra med armarna i luften, oförmögna att göra någonting.

4 kommentarer:

  1. Så annorlunda med en pensionär som huvudperson i en animerad film. Men jag undrar vad du tyckte om med filmen, förutom fajten mellan gubbarna?

    SvaraRadera
  2. Jag är svag för animerat på detta sätt, gillar pixars filmer. Som oftast är början väldigt bra, och det en fin historia om en sur gubbe som inte har någon vän och en lite pojke som är annorlunda och inte har så mycket vänner heller. Och gubben är gammal och trött, men åker ändå ut på äventyr som han lovat sin fru. Det är fint, helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår. Ska nog se den i alla fall, fast jag först inte tänkte göra det.

    SvaraRadera
  4. Det är en fånig historia, men en fin film. Jag tänker att det är en kärleksfilm - en vacker sådan, en film om gemensamma drömmar och vad som är viktigt i livet.

    Det är intressant hur forskningsresanden från inledningen upprättas samtidigt som det visar sig att han är en skitstövel. Det ligger en sorts respekt för människans komplexitet i det.

    SvaraRadera