26 augusti 2010

How to Train your Dragon

Betyg: 2 monument


Som jag skrivit flera gånger tidigare så gillar jag animerat, och tecknat. Men om man bortser från studio Ghibli är allt inte fantastiskt bra. Draktränaren, som jag tror att denna film heter på svenska, har enligt mig alla förutsättningar för att bli en riktigt bra film. Och som vanligt så var trailern bra, och jag blev sugen att se filmen. Tyvärr håller den inte alls, och den främsta anledningen är dåligt "skådespeleri". Då filmen är tecknad är det lite svårt att förklara vad jag menar men jag tror främst att det är rösterna och dialogen som är kass. Men det finns mycket kul, framförallt alla olika drakar, och själva grundhistorien är rätt kul, men den kan man få om man tittar på trailern istället.

Jag har sagt det förut, men animerade filmer borde inte vara längre än max 20 min (med undantag från studio Ghibli och några andra...). Oftast är det de första 20 min som är bra, sen är resten bara en transportsträcka. Jag tror att detta är för att karaktärerna och interaktionen mellan karaktärer är svår att ta till sig när det är tecknat och inte riktiga människor. Därför tycker jag att det blir trist efter ungefär 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar