13 augusti 2009

Augustilunch i Rom

Betyg: 2 monument

Gianni de Gregorio spelar huvudrollen i sin egen film från 2008. Det är varm augusti i Rom och alla som kan reser till landet under helgen. Gianni och hans mamma stannar i stan och får sällskap av tre äldre damer, i olika grader av förvirring. Gianni lagar mat till tanterna och dricker vitt vin, iklädd rosa skjorta som blir allt skrynkligare. Tanterna är experter på att vara nyckfulla, spå i händer och laga lasagne. Inte så mycket händer egentligen. Det mest spännande är när Gianni åker vespa genom det semestertomma Rom, tillsammans med sin vän Viking, på jakt efter fisk till kvällens middag. Det är 15 augusti och minnet av jungfru Marias himmelsfärd högtidlighålls med speciell mat och speciell duk. Se där, en helgdag som jag inte hade en aning om att den fanns. Alltid lär man sig något. Gamla excentriska tanter har jag dock nog av på arbetet.

Jonas och jag såg den på BioRio (gamla Kvartersbion i Hornstull) häromkvällen. Vi var inte många i publiken, men vilken ansiktslyftning biografen fått! Där luktar gott, är lagom varmt, bra bild och ljud och alldeles nymålat. Salongens karaktär är dock intakt. Biorepertoaren finns på den här snygga hemsidan.

1 kommentar:

  1. Idag lagade jag middag efter Giannis instruktioner i filmen. Dvs jag gjorde som han, skar potatis tunt, lade i smord form hällde vitt vin över och toppade med fiskfiléer. Det blev fantastiskt gott, godare än filmen var bra!

    SvaraRadera