17 mars 2022

Mama Roma

Betyg: 4 monument

Om ambition och misslyckande, om människors vilja att skaka av sig sin egen historia och det nästintill omöjliga i att göra det. Mama Roma vill att hennes sextonårige son Ettore, som hon hämtar hos fosterföräldrarna, ska bli något annat än vad hon själv blivit. Han ska bli en fin man, arbeta på riktigt, tjäna pengar och prata som de rika - inte som bönder och gatuförsäljare. Men hon kommer inte loss från sitt förflutna som prostituerad och Ettore blir aldrig den hon vill. Det är tragiskt, men vackert skildrat - till och med roligt som när Mama Roma sjunger improviserade smädesvisor till brudparet när hennes före detta hallick gifter sig och brudparet svarar med egna sånger, samtidigt som ett par grisar bökar runt bröllopsgästernas ben. Eller scenerna där Mama Roma är på väg hem om natten och pratar på medan männen vid hennes sida ständigt byts ut.

Ettores förvandling är den stora tragiken. Han är en gatans charmör med en kropp som ständigt spritter av liv som bara en tonårskropp kan göra. Men alla vill styra och disciplinera honom på olika vis; mamman, gänget, flickvännen, jobbet, i fängelset till slutscenen där han på psykiatriska sjukhusets ensamcell i spännbälte inte kan tas för något annat än en korsfäst Kristus. Den slocknade blicken har jag sett förr, i en film som gjordes långt senare: McMurphys besegrade blick i Gökboet. Du kan inte besegra systemet på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar