25 januari 2022

Synecdoche, New York

Betyg: 2 monument

Den mer eller mindre inbillningssjuke regissören Caden, som vid sidan av alla sjukdomar är konstant deprimerad, får ett stort teaterstipendium och börjar iscensätta livet. Sitt eget liv, och allas liv runt honom. Snart inser han att han behöver någon som kan spela honom själv och till slut tar rollen över och vi vet inte längre vad som är scen, teater, liv eller verklighet. Kanske utspelar sig allt inom den döende Caden, kanske är det precis som det gestaltas, så märkligt, komplicerat och fullt av misstag.

Egentligen en rätt bra skildring av vad det innebär att vara människa - om man bara la till glädjen, det fantastiska, engagemanget och kärleken. Här tycks människans egenskaper gå ut på att göra ingenting, deppa och gå in i relationer där ingen egentligen lyssnar; helt enkelt att misslyckas. Sorgligt och ganska deprimerande, men på något vis fascinerande när vi inte vet om de människor som ligger döda på gatan är statister eller om det verkligen är inbördeskrig - för Caden har det ingen betydelse vilket. Samhället står utanför teatern. Det handlar enbart om den ensamma människan - som dock inte vill vara ensam, men som definitivt inte talar med Psaltarens ord i Ps 25:16 för Gud ingår inte i manuset.

Ibland väldigt fyndigt, men i längden alldeles för deppigt och rörigt och därmed långtråkigt. Tyvärr en alltför ensidig roll för Philip Seymour Hoffman även om det är ganska roligt att han gillar att städa. Till detta miniatyrkonst och ett otal begravningar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar