13 januari 2013

Den bästa sommaren

Betyg: 4 monument

Så mycket sommar och femtiotalsnostalgi att jag nästan storknar, men så reser sig Kjell Bergquist långsamt upp ur denna letargi och blir en levande människa som kräver både respekt, kärlek och upprättelse åt alla barn, men framförallt åt särlingar och utstötta. Det är mycket bra, mycket vackert och mycket viktigt, trots all idrottsmetaforik, lådbilsrace, och en märklig "malmöitisk" jazzpianist. 

Barnen är i centrum, det är bra. Bäst är ändå Brasse Brännström - otäckt ångestriden i sin dödskamp.

Bästa citatet: Vart ska vi gå? "Dit där kalvfiléerna finns"

4 kommentarer:

  1. Vad betyder "letargi"? Det tror jag aldrig jag har hört förr...

    SvaraRadera
  2. Passivitet, sömnighet, overksamhet.

    SvaraRadera
  3. SAOL säger: dvalliknande tillstånd; slöhet, håglöshet.

    SvaraRadera
  4. Det hade jag förstås kunnat kolla på min SAOL-app, men tack!

    SvaraRadera