17 februari 2012

UFO in her eyes

Betyg: 3 monument

Regissören säger att vi kan se hennes film som en saga, om vi vill. Det är en ganska grym film, och ser man den som en saga kanske det känns lite bättre. Och visst är slutscenen som en saga, eller science fiction-film, när det hembyggda UFO:t bestående av stora plastbubblor far iväg mot rymden som den värsta Noaks ark. Men jag tänker mer att det här är en film som visar verkligheten, fast jag vet väldigt lite om verkligheten i Kina idag. Däremot vet jag att möten mellan olika kulturer sällan sker friktionsfritt. Och jag vet också att starka kvinnor som går sin egen väg inte alltid ses med blida ögon, och ibland t o m blir trakasserade.

Med ett par veckors distans framstår UFO in her eyes som en betydligt bättre film än den var när jag såg den på Göteborgs filmfestival. Kanske för att sagor alltid berättar mer om verkligheten än man tror?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, den har inte bleknat bort. Visuella bilder kvar på näthinnan, det är alltid ett bra betyg. Mest "borta" är nog Your sister's sister. I kväll ska jag se Pojken med cykeln med Anette. Har du sett den?

    SvaraRadera
  2. Ja. Jonas skrev om den i januari:
    http://junofilm.blogspot.com/2012/01/pojken-med-cykeln.html
    Men läs inte förrän du sett filmen. För vår del blir det nog film i tv-soffan ikväll. Ska försöka ta mig samman och skriva om Your sister's sister och Stars above också.

    SvaraRadera