16 februari 2015

Iceman

Betyg: 2 monument

Det känns inte helt seriöst, kanske är det genren. Men en sådan blandning av superhjältefilm, gangsteräventyr, kiss- och bajs-humor och  en ganska realistisk skildring av åldrande och demens - har jag svårt att förhålla mig till. Vad är detta för sorts film egentligen?

Mingkrigaren He Ying tinas upp efter att ha legat nedfrusen efter en lavinolycka i 400 år. Som en av kejsarens livvakter är han en superkrigare som kan hoppa över bussar och fånga projektiler med munnen. Här möter han May mitt i det moderna Hong Kongs urbana ungdomskultur. En sorts kulturkrock i sig. Tydligen har hans antagonister från tiden för lavinolyckan också tinats upp samtidigt... Striden fortsätter - dock med mer bilkrascher än på 1600-talet och betydligt fler poliser inblandade.

Det är en ganska fin relation mellan He Ying och May - särskilt när de besöker hennes dementa mamma på vårdboendet, annars är det mest fånigt och förvirrande. Jag begrep aldrig vem som var vem i de historiska återblickarna. Här finns också en sorts sammanblandning av hinduism och buddism som jag inte riktigt begriper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar