07 mars 2017

Sådan far, sådan son

Betyg: 3 monument

På temat "blod är tjockare än vatten" får vi följa två familjer vars söner blivit förväxlade i samband med födelsen, och därmed växt upp hos "fel" föräldrar. Detta skildras främst utifrån de vuxnas perspektiv, och i centrum står den ena pojkens pappa som absolut vill att familjerna ska byta barn med varandra. Pojkarna är i fem-sex år när det hela upptäcks, och för mig framstår det som helt orimligt att ö h t tänka tanken att ett barn som en levt så länge med skulle kunna vara utbytbart. Men att sen själva "upptäckten" vänder upp och ner på hela livet - det är begripligt.

Det är långsamt skildrat och med så mycket återhållna känslor att det formligen håller på att kväva mig. Och när jag tvekar om betyget så är det kanske just att jag inte alls kan förstå det val som görs som får mig att välja det högre betyget. Det är sannerligen en resa in i en helt annan värld, med helt andra bevekelsegrunder. Väldigt japanskt, kanske. Men samtidigt inte, för de båda familjer vi får följa har väldigt olika förhållningssätt till livet och sina barn. Och slutet är kanske mer väntat än oväntat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar