24 november 2013

Gravity

 
Betyg: 4 monument

Det är lätt att se Gravity som en skapelseberättelse. Ur intet, tyngdlösheten, skapade gud jorden och med den tyngdkraften. När jag slår upp ordet "gravity" så läser jag att det förutom tyngd och tyngdkraft också betyder allvar, allvarlighet och värdighet. De orden passar väl in på filmen och hjälper mig att förstå vilket mångbottnat konstverk detta är. Inte alls bara ett rymdäventyr - ensam astronaut kämpar mot universums makter - utan också en existentiell berättelse om vad det är att vara  människa och vad som är viktigt i livet. Och här menar jag att det trots den ensamma skådespelaren (Sandra Bullock) finns ett oerhört viktigt relationellt fokus. Jo, George Clooney är också med i filmen, men det är Bullocks karaktär Ryan Stone som det handlar om.

Ett annat sätt att beskriva filmen är genom citatet "ingen människa är en ö". Vi blir till genom våra relationer med andra människor. Vi får vår näring och glädje och livskraft genom dem, men också vår sorg och smärta. Ryan Stone kämpar med sin sorg i dödsskuggans dal, kanske är den tyngdlösa tillvaron i rymden rentutav helvetet? Där virvlar otäckt rymdskrot runt i en fasansväckande hastighet och hotar att förgöra henne. Det är också en film om sorg och djup depression, och om hur hopp och livskraft kan väckas. En livskraft som behöver allvar, värdighet och närvaro av en annan mänsklig varelse för att kunna finnas.

Jag är imponerad av de lager av betydelser och tolkningar som går att utläsa ur den här filmen. När jag ser den tycker jag nästan att den är lite tråkig, alla 3D-effekter till trots. Bullock och Clooney svävar runt i rymden och försöker hålla reda på sina redskap som far iväg i tyngdlösheten och hålla sig borta från rymdskrotet som hotar att förgöra dem. Då och då skymtar vi det blågröna klotet som är vår Jord eller en hänförande soluppgång. Visst finns det en spänning á la rymdäventyr i händelseförloppet, men jag vill ändå påstå att det största som sker är förändringen i den lilla människan. Mycket vackert och sinnligt skildrat.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Javisst handlar det om en skapelse! Och så snygg blinkning till evolutionen med livet som stiger upp ur havet. Ingen kreationism här inte!

    SvaraRadera