31 maj 2012

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet

Betyg: 4 monument
En riktig äventyrsfilm. Jag vet att det slutar lyckligt, men det är ändå rejält spännande. Egentligen tycker jag inte om formen med de"halvmänskliga" animerade figurerna, men det är så bra gjort både i detaljerna och i själva regin att jag slutar strax att bry mig om överdrivna näsor och märkliga rörelsemönster.

Mycket följer seriealbumet men en del saker är tillagda, tex slagsmålet mellan de två lyftkranarna, i sig en intressant våldsgenre. Jag minns inte heller att misslyckandets svåra konst var så framträdande, men Kapten Haddock representerar det på ett fint sätt. Intressant är ju också att utan evangelisten Johannes skulle Enhörningens hemlighet aldrig ha lösts. Se där, nödvändigheten av god bibelkunskap!

2 kommentarer:

  1. Imponerad över att du kommer ihåg historien från seriealbumet. Finns evangelisten Johannes med där också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, men som jag minns det var det inte så uttalat. Kanske beror det på att bibelreferenserna var mer självklara för mig när jag växte upp...

      Radera