13 december 2023

Mission Impossible 4 - Ghost Protocol

Betyg: 4 Monument

Jag måste nog erkänna att jag faktiskt gillar actionfilmer, i alla fall när de är som Mission Impossible. Det är fräckt med alla "gadgets" och fiffiga lösningar, det är snyggt med alla planer och det är oftast en mer eller mindre medveten komisk touch som alltid är mycket rolig. Det är också väldigt mycket stereotyp över alla karaktärer, och lite väl grabbigt kanske. Men om man kan se det som ett medvetet upplägg blir det mera komiskt än tragiskt.

Speciellt kul i denna film är att det mesta inte blir som planerat. Ofta är det den tekniska utrustningen som inte fungerar, vilket skapar en känsla av vardag. Även topphemliga agenter kan misslyckas och har tekniska problem som vilken vanlig människa som helst. Ansvarig för de tekniska prylarna i denna film är Benji, spelad av Simon Pegg, och den som jag anser är den stora behållningen i filmen. Fast de fyra personerna som filmen kretsar kring har alla sina poänger, och relationen mellan dem är faktiskt intressant och något som man reflekterar över, all action till trots.

Värt att nämna är att jag när jag skulle hitta etiketter för denna film upptäckte att "Action" inte fanns med. Det säger lite om hur populär den genren är på Juno Film.

1 kommentar:

  1. "Action" kan vara bra att ha, men hur många filmer kommer vi att skriva om som har "Dubai" som etikett?

    SvaraRadera