Betyg: 3 monument
Den chilenska skådespelaren, teaterregissören och manusförfattaren Paulina Garcia spelar Teresa, en kvinna 50+ som hela sitt vuxna liv arbetat som hembiträde. Hennes liv verkar ha varit fyllt av de rutiner som ett yrkesliv i tjänst hos en familj innebär. Detta får vi se i korta återblickar, medan handlingen utspelar sig öknen där Teresa blir strandsatt för att bussen hon åker med går sönder.
Möten sker och förvecklingar inträffar, och en försvunnen väska spelar en betydande roll. Men egentligen är detta bara ett stopp på Teresas väg vidare, precis som vilken roadmovie som helst. Och vi får fortsätta fundera över vilka som egentligen är en del av våra familjer, hur relationer uppstår, hur de lever vidare eller hur de avslutas. En annan fundering är vad det egentligen innebär att arbeta med hushållssysslor i en familj som inte är ens egen, något som många kvinnor världen över har erfarenhet av. Jag gläds över att se en kvinna i min ålder i nästan varenda filmscen, och jag imponeras över Paulina Garcias insats. Men ökenlandskapet hon blir strandsatt i vill jag helst slippa uppleva i verkligheten.
Den chilenska skådespelaren, teaterregissören och manusförfattaren Paulina Garcia spelar Teresa, en kvinna 50+ som hela sitt vuxna liv arbetat som hembiträde. Hennes liv verkar ha varit fyllt av de rutiner som ett yrkesliv i tjänst hos en familj innebär. Detta får vi se i korta återblickar, medan handlingen utspelar sig öknen där Teresa blir strandsatt för att bussen hon åker med går sönder.
Möten sker och förvecklingar inträffar, och en försvunnen väska spelar en betydande roll. Men egentligen är detta bara ett stopp på Teresas väg vidare, precis som vilken roadmovie som helst. Och vi får fortsätta fundera över vilka som egentligen är en del av våra familjer, hur relationer uppstår, hur de lever vidare eller hur de avslutas. En annan fundering är vad det egentligen innebär att arbeta med hushållssysslor i en familj som inte är ens egen, något som många kvinnor världen över har erfarenhet av. Jag gläds över att se en kvinna i min ålder i nästan varenda filmscen, och jag imponeras över Paulina Garcias insats. Men ökenlandskapet hon blir strandsatt i vill jag helst slippa uppleva i verkligheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar