Betyg: 3 monument
Havet, vattnet är ständigt närvarande. Inte särskilt inbjudande utan mest grått och hotfullt, men det är från havet människorna i denna del av Bangladesh får sin utkomst. En konstnär flyttar dit för ett konstprojekt med skulpturer i människostorlek. De uppfattas som idoler/avgudabilder av den lokale imamen och konflikt uppstår.
Tradition mot modernitet. Religiös konservatism mot religiöst fritänkande. Manligt mot kvinnligt. Stad mot land. Medelklass mot fattiga fiskare. Konflikterna är många och komplexa. Det är en av filmens poänger, att det inte är så enkelt. En annan poäng är färgsättningen - det mesta av bakgrunden går i havsgrått eller sandbrunt, ibland med inslag av ruttnande mangrove träd. Mot denna gråmurriga fond visar sig varje människa som en skimrade juvel i starkt färgade kläder eller i oklanderligt vit skjorta. Så kanske den främsta konflikten egentligen är mellan människan och en natur som kräver så mycket arbete av henne. Ett eko av Guds ord till Adam i Första Mosebok: "du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett" (1 Mos 3:19).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar