10 mars 2018

Törst (1949)


Betyg: 2 monument

Ett par instängda i en tågkupé grälar sig igenom efterkrigstidens Europa medan scener från deras tidigare liv spelas upp. Relationen mellan dem är lika destruktiv och söndertrasad som krigets verkningar på människor och städer de reser igenom. Vad de ser hos varandra är obegripligt från början till slut, men kanske är det snarare hennes alkoholmissbruk och hans medberoende som det handlar om.

Det mest intressanta är en bihandling med två f d väninnor till dem som möts i ett midsommartomt Stockholm och som i en annan tid verkligen hade kunnat älska varandra. Ingmar Bergman skriver i boken Bilder om Birgit Tengroth, som spelar den ena av kvinnorna och som även skrivit novellsamlingen som filmen bygger på:

Jag kände intensivt att jag be­hövde hennes medverkan på många nivåer. På ett fint och taktfullt sätt hjälpte hon mig att for­ma den lesbiska episoden. Det här var ett för sin tid eldfängt stoff. Mycket riktigt klippte film­cen­suren ett väsentligt stycke av uppgörelsen /.../, något som gör slu­tet av episoden ganska obegripligt.

Vidare berättar han om Birgit Tengroths insats som lärde honom något nytt som kom att bli avgörande i hans fortsatta filmskapande. I en laddad scen får hon en cigarett av sin motspelerska, och när hon tänt den för hon långsamt den brinnande tändstickan mot sitt ansikte och håller den framför sitt ena öga tills den slocknar. Ingmar Bergman menar att detta "att bygga med små, knappt märkbara, suggestiva detaljskeenden" i fortsättningen blev "en särskild komponent" i hans filmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar