Betyg: 4 monument
Inledningsscenen där Mirja lämnar fängelset med en bugning mot kameran är lysande, och likaså avslutningsscenen från taket på ett av miljonprogramhusen i Alby söder om Stockholm, som vi långsamt rör oss bort från. Däremellan ryms ett liv, eller snarare många liv. Det är Mirja och hennes tre vänner, som alla befinner sig i en värld där kriminalitet ses som något normalt. Det är Mirjas lillasyster och mamma. Och det är hotellstäderskan på bilden som på ett handfast sätt introducerar Mirja i arbetslivet.
Det handlar både om att drömma sig bort och att drömma sig kvar, och under filmens gång sker flera vändningar. Vi vet inte vart Mirja och hennes vänner är på väg. Men vi vet att det handlar om klass och ekonomi, om arbete och arbetslöshet, om nära vänner och familj, och om de avtryck vi gör i varandras liv. En bra och mycket imponerande långfilmsdebut av Rojda Sekersöz.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar