Betyg: 4 monument
Återigen en vansinnigt snygg inledningsscen. Inzoomning på en gul handväska och så en långsam utzoomning allteftersom damen med handväskan går längs med en järnvägsperrong. Vad vi då inte vet är att väskan är full av pengar som hon stulit från sin senaste arbetsgivare. Marnie tar anställning som sekreterare under antaget namn vid respektabla firmor för att sedan länsa deras kassaskåp en kväll när hon fått chefens förtroende att jobba över. Med pengarna försöker hon desperat leva ett anständigt liv och genom dyrbara presenter få tillgång till sin mors kärlek. Denna livsstil möter motstånd och nyfikenhet hos en rik nybliven änkling som först anställer henne och sedan tvingar henne att gifta sig med honom för att inte avslöja hennes bedrägeri och stölder.
Det är på det hela taget en otäck historia om våld mot kvinnor och befogat hat mot män. Och den stora fråga som reses i slutscenen är om våldet tagit slut eller om det faktiskt fortsätter. På så vis en av Hitchcocks kanske mest feministiska filmer om överhuvudtaget ordet feminism kan brukas på Hitchcock. Men den psykologiska analysen däremot är alltför präglad av det tidiga sextiotalets fascination för och förenkling av psykoanalysen och Freud. En skarp kritik mot en alltför lössläppt bibeltolkning framförs också. Bäst är Diane Baker som Lil, den försmådda svägerskan till den nyblivne änklingen. Så avundsjuk och överlägsen på samma gång!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar