Betyg: 4 monument
Det handlar om trosbekännelsen, men inte om den apostoliska eller nicenska utan om en trosbekännelse som talar om att allt är möjligt, ingen sanning är för mer än någon annan och om friheten att tänka fritt. Denna bekännelse har, märkligt nog, sina bekännare i det muslimska Spanien under fjortonhundratalet och de förföljs av den dogmatiska kristna kyrkan, främst då tempelriddarna. Det bekännarna - assassinerna - beskyddar och som kyrkan jagar är själva roten till den fri viljan, en frukt som växt på livets träd (läs 1 Mos 2:9 och vidare). Denna kamp rasar genom seklerna.
Det påminner om Da Vinci-koden, men med en annan teologisk utgångspunkt. Här är det muslimerna som står för det goda, medan den kristna kyrkan är grym, dogmatisk och förtryckande. Lite ovanligt i amerikansk film. Rafflande slagsmål, snygg hyllning till åttiotalsfilmen E.T. och oändiga takåsar - både i fjortonhundratalets Cordoba och i det moderna London - gör sitt till!
För att vara en film byggd på ett dataspel är den förvånansvärt sammanhållen och begriplig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar