04 oktober 2019

Tjuven i Bagdad (1940)

Betyg: 4 monument

Detta är orientalism i stor skala, dessutom i technicolor! Lägg där till fantastiska kulisser som talar mer om Indien än Bagdad eller Basra, märkliga trickfilmningar och en rätt blek förste älskare. Det sista gör nu inte så mycket då det är Tjuven, inte kungen, som är huvudpersonen - det är han som finner både Anden i flaskan och Den flygande mattan.

"Tusen och en natt" ligger naturligtvis bakom, men också allmän brittisk orientalism och Andra Världskrigets fascistiska hot. Det kanske mest udda är att det är Den flygande mattan som sätter igång revolutionen, som i och för sig slutar i den goda kungens återkomst. Märkligast är ändå den fromme muslimen Abu (Tjuven) som längtar efter något som inte kan vara annat än europeisk korv.

Teologiskt ser vi hur betydelsefull kung Salomo är - som det berättas om i  Andra Krönikeboken. Det visar sig vara han som spärrat in anden i flaskan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar